După o viaţă de corporatistă, a devenit antreprenor. Pe rafturile magazinului pe care l-a deschis de câteva săptămâni în Centrul Vechi al Capitalei, vedete sunt produsele fabricate de oameni cu probleme de sănătate mintală.
O antreprenoare de 42 de ani, din Bucureşti, vrea să dea lovitura, în Centrul Vechi din Capitală, cu o afacere mai puţin obişnuită: un butic de cadouri în care peste 50% din produse sunt fabricate la Aestuarium, întreprindere socială deţinută de Fundaţia Estuar. „De câţiva ani mă gândeam să-mi deschid o afacere pe cont propriu. Tot timpul mergeam la diverse târguri cu produse tradiţionale româneşti, pentru că îmi plac foarte multe astfel de lucruri. Anul acesta am simţit că este momentul pentru o schimbare în cariera mea”, afirmă Camelia Dedu. Iar schimbarea s-a petrecut foarte repede. Fără regrete, în martie şi-a lăsat în urmă treimea de viaţă pe care a trăit-o ca angajat în lumea corporaţiilor. „În corporaţii eram ca nişte roboţei. Îmi lipsea socializarea. Eu sunt o persoană căreia îi place să comunice foarte mult cu oamenii, iar acolo nu aveam această posibilitate”, spune Camelia, care a lucrat în ultimii 14 ani ca expert de achiziţii la Petrom şi la Apa Nova.
În două luni, visul său a devenit realitate, într-un spaţiu de 15 metri pătraţi, aflat la o aruncătură de băţ de magazinul Ferrari de pe Calea Victoriei. Pentru deschiderea „Cosy Boutique” nu a avut nevoie de foarte mulţi bani. A investit puţin peste 2.000 de euro în renovare, la care se adaugă chiria lunară de 800 de euro şi banii cheltuiţi pentru aprovizionarea cu marfă. „Nu a fost greu să mă apuc de antreprenoriat. Nici amenajarea magazinului nu a durat foarte mult. Mai greu a fost să mă decid asupra spaţiului, pentru că am avut şi alte variante, aflate tot în zona centrală a Bucureştiului. Chiriile era mult mai ridicate decât aici şi am considerat că mi-aş asuma un risc multe prea mare pentru o afacere aflată la început. Am ales ca magazinul să fie în centrul Bucureştiului pentru că aici vin oameni de toate felurile. Este cel mai bun loc pentru a promova ceva nou”, menţionează antreprenoarea.
În noul drum, Camelia Dedu a decis să acţioneze din instinct, dar cu o anumită doză de precauţie, datorită experienţelor din corporaţii. Peste toate însă, nu s-a bazat pe un plan de business, dar a adăugat o tentă socială afacerii sale. „Nu mi-am făcut un plan de afaceri. Am mers pe instinct şi sper să funcţioneze aşa cum s-a întâmplat şi cu alte ocazii. Am decis să aduc produse de la întreprinderi sociale pentru că oamenii care le fac şi care au anumite probleme, merită o şansă. Dacă pot să fac un bine, făcându-mi un bine, este nemaipomenit”, declară Dedu.
Cu produsele făcute de oamenii cu probleme de sănătate mintală care lucrează pentru Aestuarium a venit în contact în cadrul unor târguri organizate periodic de Petrom. A rămas impresionată de povestea şi, mai ales, de calitatea produselor. Aşa că, după ce a decis să-şi deschidă magazinul, a sunat-o pe Roxana Prodan, coordonatorul activităţilor de economie socială desfăşurate de Fundaţia Estuar.
În prezent, buticul are peste 100 de produse, iar circa jumătate dintre ele (trăistuţe brodate, lumânări decorative, tricouri brodate, magneţi) sunt lucrate de oamenii pregătiţi de Fundaţia Estuar. Cele mai multe dintre obiectele din magazin, care costă între 15 şi 900 de lei, sunt fabricate în România, dar antreprenoarea a adus câteva produse şi din străinătate, de la diverse târguri din Germania sau Belgia.
„Nu m-ar deranja ca toate toate produsele din magazin să fie făcute în întreprinderi sociale. Pentru ca o întreprindere socială să aibă şanse să devină furnizorul acestui magazin ar trebui să aibă produse făcute cu simţ de răspundere. Pe de altă parte, dacă ar fi nişte produse cu o poveste impresionantă, dar nu de o calitate excepţională, le-aş accepta în magazin”, mai spune Camelia.
Proaspăta antreprenoare şi-a făcut deja planuri pentru următorii ani, chiar dacă se află abia la început. Speră ca micul spaţiu pe care l-a închiriat pentru un an să reprezinte un punct de plecare pentru un magazin mai mare şi, de ce nu, pentru o întregă reţea. Iar ţinta pentru extindere rămâne centrul Bucureştiului.