În italiană se cheamă „caffe sospeso”. În engleză – „suspended coffee” sau „pin a cup”. De ceva timp a apărut şi în România, sub numele de „cafea în aşteptare”.
Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro
Povestea cafelei în aşteptare a început în oraşul italian Napoli. Tradiţia spunea că dacă într-o dimineaţă ţi se întâmpla un lucru bun, trebuia să dai norocul mai departe, prin cumpărarea unei cafele într-un bar. Pe parcursul zilei, cafeaua urma să fie cerută de cineva care îşi dorea o ceaşcă de băutură caldă, gratuit.
Ulterior, modelul italian a fost preluat şi dus mai departe de comunităţi din întreaga lume. De anul trecut, cafeaua în aşteptare a devenit o practică din ce în ce mai vizibilă şi în locaţiile din România, ca urmare a popularizării conceptului de către getlokal.ro, un site despre servicii şi locuri pentru timpul liber.
„Anul trecut am dat un comunicat de presă în care am popularizat ideea de cafea în aşteptare şi faptul că susţinem această mişcare şi în România. Până în prezent, peste 60 de locaţii din toată ţara care oferă cafea în aşteptare s-au înscris la noi pe site”, declară Mihai Dragomirescu, director general al Getlokal România.
În reţeaua de librării Diverta, oamenii pot cumpăra o carte pe care să o lase în aşteptare unui cititor care nu şi-o poate permite
Barurile sau localurile din România care vor să ofere cafea în aşteptare se pot înscrie pe getlokal.ro şi vor avea promovare gratuită timp de şase luni. Locaţiile primesc stickere, afişe şi flyere prin care să promoveze clienţilor conceptul.
Din păcate, multe dintre locaţiile înscrise în program evită să facă publică posibilitatea cafelei în aşteptare pentru că proprietarii se tem să nu fie vizitaţi de oameni fără adăpost, care ar putea să le deranjeze sau chiar să alunge clientela. De aceea, promovarea se face mai mult online.
Şi Marius Matei, administratorul Escapes Cafe & Pub, din Bucureşti, a aflat despre conceptul de cafea în aşteptare de pe Internet. I s-a părut interesantă ideea şi vrea să o implementeze cât de curând. „Dacă ar fi după mine, mi-aş dori să pornim această idee chiar vara aceasta. Aş dori însă o variantă proprie, prin care să ne anunţăm clienţii că pot oferi altor persoane nu doar o cafea în aşteptare, ci şi un sendviş sau un croissant”, spune Matei. El şi-ar dori ca banii pe care i-ar plăti oamenii pentru un produs în aşteptare să fie strânşi într-un cont, pentru o perioadă mai lungă de timp, astfel încât să se acumuleze mai multe bunuri, care să fie apoi livrate în diverse locuri. „Mi-aş dori să ducem o cafea sau un sendviş nu doar în locuri în care se află persoane care chiar au nevoie, ci şi într-o secţie de pompieri sau angajaţilor unei redacţii de la o publicaţie independentă”, menţionează Matei.
Şi alte locaţii din ţară oferă posibilitatea clienţilor să ofere în aşteptare diverse produse, nu doar cafea. „Eu, de exemplu, am lăsat în aşteptare o sticlă de vin şi sunt şi locuri care şi-au pus la bătaie întregul meniu pentru această iniţiativă”, spune Mihai Dragomirescu. Mai mult, există şi locuri unde oamenii pot alătura produsului lăsat în aşteptare un mesaj pentru persoana care va beneficia de el mai târziu.
Lista cu toate localurile care s-au alăturat conceptului „suspended coffee” în România o puteţi găsi AICI.
AICI puteţi afla mai multe informaţii despre cum funcţionează mişcarea „suspended coffee” în întreaga lume.