Patru experți străini în strângerea de fonduri vin în luna iunie la București, ca să le vorbească fundraiserilor români despre ultimele tendințe în domeniu.
Liviu Florea, redactor-șef AlTreileaSector.ro
Dreamcatchers România organizează pe 4-5 iunie, la București, un festival de fundraising la care vor fi prezenți, în calitate de speakeri, patru experți în strângerea de fonduri, din Olanda, Italia și Franța.
La eveniment vor participa atât fundraiseri, cât și medici, pacienți, profesori, studenți sau bibliotecari. Prețurile biletelor de intrare variază între 90 și 150 de euro (cu TVA inclusă).
Am stat de vorbă cu Cristiana Ionescu, fundraising development manager la agenția de agenția de fundraising Dreamcathers România, pentru a afla mai multe detalii despre evenimentul care va avea loc la Universitatea Româno-Americană, din Capitală:
ATS.ro: Cum ți-a venit ideea organizării un astfel de eveniment?
C.I.: După 15 ani de fundraising, îmi doream să nu mai învăț lucruri din experiența românească pentru că, până acum, fundraiserii români au învățat doar unii de la alții. În plus, am observat că tot ceea ce se întâmplă afară în materie de fundraising intră pe piața românească cu o întârziere de 1-2 ani. Prin urmare, consider că este bine să fim pregătiți din vreme de niște oameni profesioniști, din străinătate, în privința trendurilor de afară. În al treilea rând, îmi doresc ca acest eveniment să fie un prilej pentru ca toți fundraiserii din România să „urle” pentru introducerea profesiei de fundraiser în COR (Clasificiarea Ocupațiilor din România – n.red.).
ATS.ro: De ce este atât de important ca meseria de fundraiser să fie recunoscută ca atare?
C.I.: Este important pentru că oamenii care fac fundraising de 20-30 de ani trebuie să beneficieze de recunoaștere, iar recunoașterea poate veni printr-o diplomă de fundraiser. De asemenea, este important ca meseria de fundraiser să fie recunoscută oficial pentru că toți cei care fac strângere de fonduri au nevoie de o organizație care să le protejeze drepturile. Sunt, din păcate, mulți președinți de organizații neguvernamentale care văd fundraiserul ca pe o cenușăreasă, care trebuie să facă și cafeaua și newsletterul și raportul și, eventual, să strângă, până mâine, și câteva milioane de euro. Nu în ultimul rând, printr-o recunoaștere a meseriei, se poate face o monitorizare și un control asupra acelora care se pretind fundraiseri și, în realitate, ei sunt altceva.
ATS.ro: Cum va decurge evenimentul?
C.I.: Vor fi două zile de eveniment. Vor fi abordate patru teme, care se vor relua în fiecare zi. Prima tema va fi „money for good”. Aici vom vorbi despre noile tendințe de banking, despre modalități moderne de plată și despre cum îl ajută tehnologia pe donator să ajungă mai ușor la o organizație dorită. Cea de-a doua temă va fi „energy for good”, despre cum construim relațiile cu donatorii, precum și despre cât de important este, ca fundraiser, să fi activ în relația cu donatorul. A treia temă va fi „technology for good” și aici vom vorbi, printre altele, despre cum poate să ajungă fundraiserul în telefonul și în tableta omului care merge cu metroul. Invitații vor explica, prin experiența lor, cum ne putem folosi de social media pentru strângerea de fonduri. Ultima temă este dedicată celor patru fundraiseri străini pe care îi vom avea invitați la eveniment și care vin din Italia, Olanda și Franța.
ATS.ro: Vorbeai, mai devreme, despre trendurile din străinătate, care pe piața românească ajung mai târziu. Ce am putea vedea peste 1-2 ani în România, din ceea ce există acum acum afară în materie de fundraising?
C.I.: În afară se întâmplă niște campanii (de fundraising – n.red.) online uluitoare și asta îmi doresc și la noi. Numai că, în România, nu se înțelege, deocamdată, că o campanie online de succces nu înseamnă o companie gratuită. Online-ul nu este gratuit, presupune investiții, dar aceste investiții îți pot aduce mulți bani. Noi, ca români, suntem mai din ce în ce mai prezenți în online, suntem din ce în ce mai conectați la social media și, de aceea, cred că acest trend din străinătate va ajunge și la noi. Cred că organizațiile neguvernamentale din România trebuie să se aplece, cu seriozitate, asupra campaniilor online. Trebuie să încerce să strângă foarte mulți bani din online, pentru că se poate.
ATS.ro: Mi-ai spus cum va arăta fundraisingul din România în 1-2 ani. Dar ce noutăți va aduce 2015 în ceea ce privește fundraisingul autohton?
C.I.: Cred că una dintre noutățile anului 2015 pentru fundraisingul din România este creșterea numărului donatorilor individuali, persoane fizice. Până acum cinci ani, noi nu prea aveam donatori individuali persoane fizice, ci donațiile veneau, în principal, de la persoanele juridice. Unul dintre factorii care a contribuit la creșterea numărul donatorilor individuali persoane fizice a fost reprezentat de campaniile de strângere de fonduri prin SMS. Ele ne-au educat, cu adevărat, pe noi, românii, să donăm bani. De asemenea, și activismul a contribuit la creșterea numărului donatorilor. Alegerile de anul trecut ne-au învățat că ține de noi să ne implicăm și să ne rezolvăm problemele.
O altă noutate pe piața de fundraising din România este amploarea pe care au luat-o platformele de crowdfunding.
AlTreileaSector.ro este partener media al evenimentului care va avea loc pe 4 și 5 iunie.