Recent News
A început goana după 2%

Asociațiile și fundațiile au început deja  „să alerge”  după banii pe care salariații români îi pot redirecționa, prin facilitatea fiscală „2%”, către organizațiile neguvernamentale. 

Liviu Florea, redactor-șef AlTreileaSector.ro

Multe organizații neguvernamentale au învățat din greșelile făcute în trecut și au hotărât să dea startul campaniilor de strângere de fonduri prin facilitatea fiscală 2%, încă din prima lună a lui 2015.

Mai mult chiar, unele au „furat” startul și au început să facă promovare încă din decembrie 2014. Totul pentru a ajunge la cât mai mulți din cei peste șapte milioane de români care pot redirecționa 2% din impozitul pe venit până spre sfârșitul lunii mai. Iar potul pentru care se „luptă” ONG-urile va fi, cel mai probabil, în jurul a 150 de milioane de lei.

„Am observat și eu că organizațiile neguvernamentale au lansat, încă din ianuarie, mai multe campanii <<2%>> decât în trecut. De patru ani le spun oamenilor că eu încep campania de strângere de fonduri, prin <<2%>>, pe 4 ianuarie. Se pare că anul acesta oamenii au fost cuminți, au ascultat și au început devreme campaniile”, declară Cristiana Ionescu, fundraising development manager la agenția de fundraising Dreamcatchers România.

Unele ONG-uri au pornit campania încă de la începutul anului pentru a se folosi la maximum de prevederile legale. „Am decis să începem campania de strângere de fonduri  încă din luna ianuarie, pentru că așa este legea. Conform legii, formularele se pot depune de la 1 ianuarie și până pe 25 mai. Și sunt mulți oameni care depun acest formular (formularul 230 sau formularul 200 – n.red.) din prima săptămână a anului”, afirmă Mihaela Vlad, fondatoarea asociației „Există viață după doliu”.

Alte organizații au demarat campania de strângere de fonduri în ianuarie deoarece așa au stabilit într-o strategie pe care au făcut-o la sfârșitul lui 2014. „Noi ne-am făcut încă din luna decembrie a anului trecut un plan de lucru pe campanie. Atunci am stabilit cine și ce va face și, de asemenea, cum vom face această campanie”, spune Diana Valentina Lontiș, asistent social și coordonator campanie 2% la fundația „Pentru Voi”.

Cu cât organizațiile neguvernamentale încep mai devreme campaniile de colectare de fonduri prin „2%”, cu atât cresc șansele să strângă mai mulți bani. „Dacă ești o organizație mică și începi devreme campania, ai suficient timp să te întâlnești cu prietenii tăi, cu prietenii prietenilor tăi, cu familia, cu colegii de muncă și, astfel, poți să colectezi formulare în timp real. În cazul organizațiilor mari, care strâng zeci de mii de formulare, ai nevoie de foarte mult timp atât ca să colectezi formularele de la oameni, cât și ca să le trimiți către administrațiile financiare. Începând devreme, ca organizație mare, ai timp să colectezi în mai multe tranșe, dar și trimiți formularele colectate în mai multe tranșe”, explică Ionescu.

În general, asociațiile și fundațiile aleg să-și promoveze campaniile de strângere de fonduri prin „2%” cu ajutorul instrumentelor online, cum ar fi website-ul propriu sau pagina organizației de pe rețeaua de socializare Facebook. „Pe lângă promovarea campaniei pe site și pe Facebook, noi le trimitem firmelor cu care colaborăm e-mailuri de informare, adică le spunem ce vrem să facem cu banii și, în plus, ce trebuie să facă pentru a ne ajuta și cum să completeze formularele”, precizează Lontiș. În schimb, asociația „Există viață după doliu” va căuta să organizeze și diverse evenimente pentru a-și promova campania. „În principiu, comunicarea campaniei se va face online, dar ne dorim să facem și câteva ieșiri în spațiul public, de genul unor întâlniri la care să participe diverse firme locale, care pot sprijini activitatea organizației noastre prin produse și servicii gratuite. La aceste evenimente vom aduce și formulare 200 și 230 pentru ca oamenilor să le fie cât mai ușor să le completeze”, subliniază Vlad.

Totodată, există și organizații care își promovează campaniile de strângere de fonduri și prin intermediul unui comunicat de presă, care este distribuit atât la instituțiile media locale, cât și naționale. „Presa este un partener de lungă durată al acțiunilor sociale și de sănătate pe care Baylor le desfășoară de peste 15 ani. Am transmis un comunicat de presă deoarece informația trimisă către mass-media și preluată atât de presa scrisă, cât și de publicațiile on-line este accesibilă tuturor categoriilor sociale”, arată Mariana Crăciun, responsabil PR la fundația Baylor Marea Neagră.

Cea mai bună metodă de promovare a campaniilor „2%” ar trebui să conțină un mix de instrumente, consideră Cristiana Ionescu. „Este bine să combini toate metodele. Într-o campanie, tot ceea ce știi și tot ceea ce ai învățat vreodată trebuie să folosești, pentru că este nevoie să ajungi la o masă mare de oameni, care nu sunt neapărat prieteni cu tine sau care nu te cunosc și care nu cred neapărat în ceea ce faci tu. Acești oameni trebuie convinși. În campaniile <<2%>>  este o chestiune pur administrativă: cine ajunge primul, cine prezintă primul cauza și cine convinge primul omul să semneze pentru el”, spune Ionescu.

Perioada de desfășurare a campaniilor de fundraising prin „2%” se încheie la sfârșitul lunii mai. Până atunci, organizațiile trebuie să-și facă o bază de date cu oamenii care le-au redirecționat bani. Astfel, pentru campania de anul viitor, ONG-urilor vor avea un punct de pornire și nu ar mai fi nevoite să o ia de la căpat. După finalul campaniei, ONG-iștii nu trebuie să uite să le mulțumească și nici să le împărtășească sumele strânse celor care i-au ajutat. „La un moment, se întâmplă unele scurtcircuite, atât în organizațiile mari, cât și în organizațiile mici. ONG-iștii fie uită să le mulțumească oamenilor, fie uită să le raporteze ceea ce au făcut cu banii”, precizează Ionescu.

Orice mulțumire adresată oamenilor care au completat câte un formular poate reprezenta o bază pentru construcția unei relații viitoare de fundraising. „Ne interesează să vedem cine a completat formularele,  atât pentru a putea mulțumi oamenilor pentru gestul pe care l-au făcut, cât și pentru a-i invita pe aceștia la evenimentele noastre. De asemenea, vrem să le arătăm că banii pe care îi redirecționează sunt folosiți așa cum am promis. Încercăm să construim o relație cu cei care pot devenii viitori donatori sau parteneri”, mai spune Mihaela Vlad, fondatoarea „Există viață după doliu”.

Prin facilitatea fiscală „2%”, pot direcționa 2% din impozitul pe veniturile de anul trecut atât românii care au obținut venituri din salarii, cât și venituri din profesii libere și alte activități. Tot ceea ce trebuie să facă este să completeze formularul 230 sau formularul 200 până pe 25 mai și să-l depună la administrația financiară de care aparțin.

News Reporter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *